This filmmaker centred panel will explore how Canada’s current system can best foster creation and distribution of high-quality, diverse cinema to Canadian and international audiences. With the rise of streamers setting the stage, panelists will discuss metrics for success in the context of supporting established filmmakers and fostering emerging talent. 

Moderator:

Ali Kazimi | Award-winning filmmaker and professor/ professeur et cinéaste récompensé

Ali Kazimi is an award-winning filmmaker, media artist and author. His films have received national and international honours and awards, been screened in prestigious festivals and broadcast nationally and internationally. Runaway Grooms (2005) was the recipient of the Donald Britain Award for Best Social/Political documentary presented under the Gemini Awards. His feature films include Narmada; A Valley Rises (1994), Continuous Journey (2004) and Random Acts of Legacy (2016). Continuous Journey (2004), alongside his book, Undesirables: White Canada and the Komagata Maru (2011), have played a key role in shedding light on the forgotten histories of early South Asian migration to Canada. He served as the President of the Independent Film and Video Alliance (1992-93) and the Chair of the Toronto chapter of the Canadian  Independent Film Caucus (1996-1997)

He is an Associate Professor in the Department of Cinema & Media Arts, York University where he has also served as the Chair of the Department.

In 2019 he received the Governor General’s Award in Visual and Media Arts, Canada’s foremost distinction for excellence in visual and media arts. The same year University of British Columbia conferred him with a Doctor of Letters (honoris causa).


Ali Kazimi est cinéaste primé, artiste en arts médiatiques et auteur. Ses films, qui ont reçu des prix et des honneurs à l’échelle nationale et internationale, ont été présentés dans des festivals prestigieux et diffusés ici et ailleurs. Runaway Grooms (2005) a reçu le prix Donald Britain du meilleur documentaire social ou politique présenté dans le cadre des prix Gémeaux. Parmi ses œuvres, citons Narmada; A Valley Rises (1994), Continuous Journey (2004) et Random Acts of Legacy (2016). Son film Continuous Journey (2004) et son livre, Undesirables: White Canada and the Komagata Maru (2011), ont d’ailleurs joué un rôle essentiel pour mettre en lumière les histoires oubliées des premiers immigrants de l’Asie du Sud au Canada. Par le passé, il a été président de l’Alliance de la vidéo et du cinéma indépendants (1992-1993) et de la section de Toronto de l’Association des documentaristes du Canada (1996-1997).

Il est professeur agrégé au Département de cinéma et d’arts médiatiques de l’Université York dont il est également le directeur.

En 2019, il a été récipiendaire du Prix du Gouverneur général en arts visuels et arts médiatiques, la plus haute distinction du Canada pour l’excellence en arts médiatiques et visuels. La même année, l’Université de la Colombie-Britannique lui a décerné un doctorat honorifique en lettres.

 

Panelists:

Cameron Bailey | Artistic Director & Co-Head, Toronto International Film Festival/coprésident et directeur artistique du Festival international du film de Toronto

Cameron Bailey is the Co-Head and Artistic Director of the Toronto International Film Festival ®. He is responsible for TIFF’s programming and curatorial vision, as well as maintaining relationships with the Canadian and international film industries.

Bailey grew up in England and Barbados before migrating to Canada. He began his career as a film critic, then joined TIFF in 1990 as a seasonal programmer. At TIFF he headed the Festival’s Perspective Canada program, and founded its Planet Africa section in 1995.

For 20 years he worked as both programmer and critic, contributing to Toronto’s NOW Magazine, CBC Radio One, and CTV’s Canada AM . He has been published in The Globe and Mail , The Village Voice , and Screen , along with several books. In 2015, Bailey participated in CBC’s Canada Reads competition, successfully championing Kim Thuy’s novel Ru .

Bailey has taught film curation at the University of Toronto, and holds an honorary doctorate from Western University. He is a Chevalier in France’s Order of Arts and Letters. For eight consecutive years (2012–2019), Toronto Life magazine has named him one of Toronto’s 50 Most Influential People.


Cameron Bailey est le coprésident et directeur artistique du Festival international du film de Toronto®. Il est responsable de la programmation et de la vision de conservation du TIFF, en plus du maintien des relations avec les industries cinématographiques canadienne et internationales.

Cameron Bailey a grandi en Angleterre et à la Barbade avant de s’installer au Canada. Il a amorcé sa carrière en tant que critique cinéma avant de se joindre au TIFF en 1990 à titre de programmeur saisonnier. Au sein du TIFF, il a dirigé le programme Perspective Canada et fondé la section Planète Afrique en 1995.

Pendant 20 ans, il a combiné les rôles de programmeur et de critique dans des médias comme le magazine NOW de Toronto, CBC Radio One et Canada AM sur les ondes de CTV. Il a également été publié dans The Globe and Mail, The Village Voice et Screen, ainsi que dans plusieurs livres. En 2015, il a participé à la compétition littéraire Canada Reads de CBC où il a représenté le roman Ru de Kim Thuy.

Cameron Bailey a enseigné la conservation de films à l’Université de Toronto et est titulaire d’un doctorat honorifique de l’Université Western. Il est chevalier de l’Ordre des arts et des lettres de la France. Pendant huit années consécutives (de 2012 à 2019), il a figuré à la liste des 50 personnalités les plus influentes de Toronto publiée annuellement par le magazine Toronto Life.


Jeff Chan | Director & Producer, Collective Pictures/Cineaste et producteur, Collective Pictures

 

Jeff is the founder of Collective Pictures, a Toronto based film and television production company. In 2016, Jeff released Code 8 (short film), an original IP that generated a record breaking $3M in crowdfunding. Using the momentum from the short, Jeff went on to independently direct and produce Code 8 (feature film). At release the film premiered theatrically and on VOD, setting the highest grossing day and date record at both Elevation Pictures and Vertical Entertainment. Simultaneously acquired by Netflix, the film then made it’s global debut as the #1 movie across dozens of territories. 

Most recently Jeff has partnered with Wattpad Studios to produce Float, a romantic drama based on the hit story that has garnered over 26 million reads. The feature is slated to film this summer in Vancouver. 


Jeff est le fondateur de Collective Pictures, une compagnie du production basée à Toronto.  En 2016, Jeff a sorti le court métrage Code 8, une propriété intellectuelle originale qui a généré 3 millions de dollars en financement participatif, un record en la matière.  Profitant du succès du court métrage, Jeff a produit et réalisé de manière indépendante le long métrage Code 8 basé sur le court du même nom.  À sa sortie, en salles et en VOD, le film a établi un record pour ce type de sorties chez Elevation Pictures et Vertical Entertainment.  Acquis simultanément par Netflix, le film a ensuite fait sa sortie internationale sur la plateforme se positionnant comme #1 dans des dizaines de territoires.
 

Plus récemment, Jeff s’est associé à Wattpad Studios pour produire Float, un drame romantique basé sur l’histoire à succès de Code 8 qui a recueilli plus de 26 millions de lectures.  Le long métrage devrait être tourné cet été à Vancouver.

 

Deepa Mehta | Filmmaker/cinéaste, Funny Boy

 

Deepa Mehta is an Oscar-nominated filmmaker whose work is celebrated on an international scale. Her emotionally resonating, award-winning films have played every major film festival, and been sold and distributed around the globe. Her films include the Elemental Trilogy: Earth, Fire, Water, the final film of which received an Oscar nomination for best foreign language film, Bollywood/Hollywood, Heaven on Earth and the epic adaptation of Midnight’s Children – Salman Rushdie’s three-time Booker Prize winning novel. 

 

Her work challenges traditions and stereotypes and is always daring, fearless and provocative. It’s this spirit that saturated her feature film Anatomy of Violence. Deepa recently shot the pilot and second episode for the Netflix Original series, Leila, and is the Creative Executive Producer for the show. She also directed “The Manager”, the pilot episode of Little America for Apple TV. Her latest feature film Funny Boy is based on the award winning novel by Shyam Selvadurai, with Director of Photography Doug Koch, Editor Teresa Font and Music Composer Howard Shore.


Deepa Mehta est une cinéaste nommée aux Oscars dont les œuvres sont appréciées à l’échelle internationale. Ses films lauréats de prix qui touchent les émotions du grand public ont été présentés lors de festivals majeurs du cinéma, en plus d’être vendus et distribués partout au monde. Parmi ceux-ci, citons la trilogie des éléments, Earth, Fire, Water (dont le dernier film a été finaliste aux Oscars dans la catégorie du meilleur film en langue étrangère), Bollywood/Hollywood, Heaven on Earth et l’adaptation cinématographique épique du roman Midnight’s Children de Salman Rushdie, l’auteur qui a remporté trois fois le prix Booker.

Son œuvre bouscule les traditions et les stéréotypes d’une manière toujours audacieuse,
courageuse et provocatrice. C’est cet esprit qui imprègne son film Anatomy of Violence. Récemment, Deepa a tourné l’épisode pilote et le second épisode de Leila, une série originale de Netflix, en plus d’être la productrice déléguée chargée de la création pour l’émission. Elle a également réalisé « The Manager », l’épisode pilote de la série Little America sur Apple TV. Inspiré du roman gagnant de prix de Shyam Selvadurai, son dernier film, Funny Boy, compte aussi Doug Koch à la direction photo, Teresa Font au montage et Howard Shore à titre de compositeur musical.

 

Monique Simard | Producer and Film Executive/Productrice et gestionnaire culturelle

 

Chair of the Board of Directors, Partenariat du Quartier des spectacles
Chair of the Board of Directors, QUEBECOR Fund
Chair of the Board of Directors, Vitrine culturelle

From 2018 to 2020, she was part of the federal Broadcasting & Telecommunications Legislative Review Panel that produced the Yale report.

From 2014 to 2018, Monique Simard was president and CEO of the Société de développement des entreprises culturelles (SODEC).

She was Executive Director of the NFB’s French Program from 2008 to 2013 where among other achievements she opened the interactive production studio.

From 1998 to 2008, she was producer and vice-president at Productions Virage where she produced more than 60 films.

She has been Chair of the Board at the Cinémathèque québécoise, founding member of the Rencontres internationales du documentaire de Montréal (RIDM) and member of the Board of Directors for the Association des producteurs de films et de télévision du Québec (APFTQ).

In 2017, she was appointed Commander of the Order of Arts and Letters of the French Republic.


Productrice et gestionnaire culturelle
Présidente du Conseil D’administration du Partenariat du Quartier des spectacles
Présidente du Conseil d’administration du Fonds Québecor
Présidente du Conseil d’administration de la Vitrine culturelle

De 2018 à 2020, elle a été membre du Groupe d’experts pour l’examen de la législation en matière de radiodiffusion et de télécommunications (Rapport Yale).

Monique Simard a été présidente et chef de la direction de la Société de développement des entreprises culturelles (SODEC) de 2014 à 2018.

Elle a été directrice générale du Programme français à l’Office national du film du Canada de 2008 à 2013 u elle a notamment ouvert le studio de production interactive.

De 1998 à 2008, productrice et vice-présidente des Productions Virage ou elle a produit plus de 60 films.

Elle a été Présidente du Conseil d’administration de la Cinémathèque québécoise, membre fondatrice des Rencontres internationales du documentaire de Montréal (RIDM) ainsi que membre du Conseil d’administration de l’Association des producteurs de films et de télévision du Québec (APFTQ).

En 2017 elle a été nommée commandante de l’Ordre des Arts et des lettres de la République Française.

 

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